طراحی و ساخت پمپ سوخت رسان هواپیماهای سبک و فوق سبک در کشور

Aircraft refueling-1

محققان ایرانی برای نخستین بار در کشور یک دستگاه سوخت رسانی برای هواپیماهای سبک، فوق سبک و هلیکوپترها با استفاده از فشار هوا طراحی کردند و ساختند.

Aircraft refueling-1

‘محسن دشتی’ مسوول فنی شرکت دانش بنیان سازنده این سیستم مستقر در پارک علم و فناوری یزد روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد طراحی و ساخت این دستگاه گفت: سوختگیری هواپیماهای فوق سبک ، هلیکوپتر و هواپیماهای سبک تا به حال با استفاده از بالن و به صورت دستی انجام می شد و استفاده از پمپ های الکتریکی بنابرخطرهایی که امکان دارد برای سوخت گیری اینگونه ها هواپیماها ایجاد کند، ممنوع بوده است.

وی توضیح داد: طرح اولیه این پمپ بنابر نیازی که درزمینه پروازهای تفریحی وآموزش خلبانی و مشکلاتی که با آن مواجه بودیم، احساس می شد مطرح ، کار طراحی و ساخت نمونه اولیه آغاز شد.

دشتی اظهارکرد: این کاربه عنوان یک طرح پژوهشی شروع شد، شش ماه کارتحقیقاتی بر روی طرح اولیه انجام و نمونه های اولیه ساخته شد، تا اینکه نمونه نهایی تولید شد.

وی ادامه داد: از زمستان سال گذشته این کار شروع شد و هفت ماه طول کشید تا اینکه نمونه صنعتی آن تولید شود . این نمونه برای سوختگیری پروازهای آموزشی مورد استفاده قرار گرفته است و اکنون تمام سوختگیری های شرکت از این طریق و با این دستگاه انجام می شود.

به گفته دشتی، یکی از قابلیت های این پمپ کارکرد آن با فشارهوا است و هیچ سیستم الکترونیکی و الکتریکی در آن استفاده نشده و مورد تایید سازمان هواپیمایی کشوری بوده و برای ساخت و استفاده ازاین پمپ، از شرکت نفت تاییدیه لازم دریافت شده است.

وی گفت: جلوگیری از تبخیر بی رویه بنزین، خروجی پمپ ۵۰ لیتر در دقیقه، مصرف پمپ هوای فشرده بدون استفاده از برق، جلوگیری از اتلاف سوخت تا صفر درصد نسبت به اتلاف سوخت با گالن که ۳۷ درصد است و اندازه گیری خروجی بنزین از مزایای پمپ حمل بنزین هواپیماهای آموزشی است.

وی ادامه داد: فعالیت این پمپ بدون استفاده از انرژی برق و یا وابستگی به هیچگونه موتوردیزلی از دیگر مزیت های این پمپ است .

دشتی یادآورشد: هواپیماهای فوق سبک با گالن سوختگیری می شود که هدر رفت سوخت، تبخیر و ریخته پاش آن ۴۰ درصد است اما با استفاده از این پمپ این تبخیر و هدر رفت به زیر سه درصد رسیده است.

عضو این شرکت دانش بنیان افزود: سوختگیری هواپیما با این پمپ خیلی سریع ودقیق انجام می شود زیرا خروجی این پمپ ۵۰ لیتر در دقیقه است و نهایت ظرفیت هواپیمای فوق سبک (یو ال ultra light) بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ لیتر است که با استفاده از این پمپ کمتر ازسه تا چهار دقیقه سوختگیری انجام می شود در صورتی که قبلا حداقل یک ربع طول می کشید تا مخزن هواپیما را با خطر پرکنند، اما با استفاده از این دستگاه حتی یک نفر براحتی می تواند سوختگیری آن را انجام دهد.

وی در خصوص مقایسه این دستگاه با نمونه خارجی اظهارکرد: نمونه خارجی این دستگاه وجود دارد ولی با این سیستم کار نمی کند اکثرا یا با موتور دیزل است و یا اینکه سیستم های الکترونیکی دارد، ولی اینکه با سیستم فشارهوا و هوای فشرده فعال شود برای اولین بار است که در کشور انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه ایده این فردی بوده و برای ساخت این دستگاه یک تیم پنج نفره اعم از کارشناسان فنی و طراحی فعالیت داشته اند گفت: درهفتمین دوسالانه نمایشگاه بین المللی هوا وهوانوردی ایران در کیش(۲۷ تا ۳۰ آبان ماه)، این پمپ مورد استقبال بسیاری ازشرکت های هواپیمایی و فرودگاه های خصوصی که پروازهای تفریحی انجام می دهند قرار گرفت و حتی چندین سفارش ساخت دستگاه دراین نمایشگاه داده شد.

وی اظهارکرد: نمونه اولیه این دستگاه ساخته و سرمایه گذاری های لازم جهت ساخت فراهم شده است و در هفتمین نمایشگاه بین المللی هوا و هوانوردی سفارش ساخت پنج دستگاه برای چندین سازمان ارائه شده است.

دشتی در زمینه ارز آوری این محصول برای کشور یادآور شد : همکاری و صادرات این محصول به کشورها و شرکت های خارجی که در زمینه هواپیمای فوق سبک کار می کنند از جمله آذربایجان و ارمنستان در دستور کار قرار گرفته اما برای صادرات بیشتر این محصول و ارز آوری نیاز به تعاملات بیشتراست.

http://www.irna.ir/fa/News/81400291